Якщо Ви стали учасником дорожньо-транспортної пригоди, то завжди думайте про інших можливих учасників ДТП також.

Ми зараз не будемо  встановлювати причинно-наслідковий зв’язок, а визначимо найперші дії на місці ДТП, що пов’язані з первісним оформленням документів, мають найважливіше значення для об’єктивного й правильного розгляду всіх обставин події надалі, а також фіксування доказової бази вини порушника або ж його виправдування. Фактично саме аналіз слідів ДТП дозволяє фахівцям отримати об’єктивне уявлення про його механізм, а це має вирішальне значення при визначенні винності того чи іншого учасника події.

Співробітники міліції, що прибули на місце події, зобов’язані не тільки опитати всіх учасників та очевидців, але й скласти протокол огляду місця події та прикласти до нього схему ДТП, а також протоколи огляду транспортних засобів, із зазначенням отриманих ними технічних ушкоджень. В цій ситуації існує декілька важливих моментів.

По-перше, в процесі огляду і здійснення вимірів мають бути присутні не лише поняті, але й учасники дорожньо-транспортної пригоди. Свою згоду або незгоду з будь-якими діями міліціонерів під час огляду місця події вони мають право викласти письмово у відповідному протоколі огляду.

    По- друге, на схемі ДТП, що додається до протоколу огляду місця події, мають бути зазначені й зафіксовані відносно постійних орієнтирів усі сліди та інші предмети, які мають відношення до події: уламки кузова, осип ґрунту з-під колісних ніш, уламки скла, часточки фарби, технічні рідини й пально-мастильні матеріали, що розлилися. Звісно, що обов’язково мають бути зафіксовані сліди від гальмування, при цьому варто враховувати, що довжина видимого гальмівного сліду з часом зменшується і на час прибуття співробітників міліції він може бути меншим, ніж був одразу після події. Зображується також та ділянка дороги, де відбулася подія. При цьому на схемі мають бути позначені дорожня розмітка, засоби організації руху, ухил дороги, стан і вид дорожнього покриття, ширина проїзної частини та всіх елементів дороги.

По-третє, варто досить серйозно поставитися до того пояснення, що береться співробітниками міліції у водія в писемній формі. Якщо Ви перебуваєте в цей момент у стані душевної схвильованості після пережитого стресу, буде за краще перенести розмову на пізніший час. У будь-якому випадку, не варто по гарячих слідах робити категоричні висновки щодо своєї винності та підписуватися під ними. Ваше пояснення, яке складається на місці ДТП, має бути дуже коротким. Достатньо буде вказати, що Ви дійсно керували автомобілем та рухалися по даній вулиці в даному напрямку. Докладно поговорити про всі обставини події Ви зможете пізніше, зі слідчим.

По-четверте, не варто цілковито покладатися на співробітників ДАІ у питаннях виявлення очевидців події. Часто-густо в матеріалах ДТП, які були зроблені у місцях великого скупчення людей, відсутні будь-які дані про можливих свідків. Враховуючи, що покази свідків мають у подальшому дуже велике значення для об’єктивного розгляду справи та мізерні шанси відшукати очевидця через деякий час після аварії, необхідно самому подбати про свої інтереси. Найпростішим варіантом у цьому випадку є складення списку номерів автомобілів, які проїжджали мимо у момент аварії та безпосередньо після неї. Буває і так, що хтось сам підходить до міліціонерів і каже, що бачив аварію. У гарячці оформлення документів про цю людину можуть просто забути, тому водію варто самостійно записати ім’я та адресу такого свідка і залишити ці дані у себе.

      По-пяте, ще одна небезпека криється у можливості домовитися на місці події з іншим учасником ДТП та залагодити всі питання без ДАІ. Ідея досить приваблива, але потрібно мати на увазі, що вирішивши заплатити гроші за заподіяну Вами шкоду, Ви маєте бути абсолютно впевнені, що саме Ваші дії послужили причиною ДТП. А якщо гроші будуть платити Вам, то мають бути певні гарантії, що з Вами розрахуються. Одним із варіантів таких гарантій може бути складена водіями схема ДТП, згідно якої можна однозначно визначити, хто з учасників пригоди винен у даній події та яка сума підлягає виплаті постраждалому у якості компенсації.

Досить часто причиною ДТП є дефекти дорожнього покриття або незадовільний стан дороги загалом. Незважаючи на різнорідність дефектів, наслідки руху транспортного засобу по дефектній проїзній частині зазвичай однакові: раптове погіршення керованості автомобіля, пошкодження деталей підвіски. У деяких випадках раптова втрата керованості приводить до ДТП.Ситуації, коли водій за кермом не може вчасно виявити дефект проїзної частини, трапляються досить часто і можливі, наприклад, уночі або в умовах обмеженої видимості.

Що ж робити, якщо незадовільний стан дорожнього покриття став причиною дорожньо-транспортної пригоди?

По-перше, при оформленні події співробітниками міліції необхідно переконатися, що в протоколі огляду місця події відображені сліди руху транспортного засобу та стан дороги. Дефект дорожнього покриття необхідно не тільки занотувати, але й дати його координати щодо яких-небудь постійних орієнтирів, наприклад, кілометрового знаку, дорожнього знаку й т.п. Крім того, даний дефект в протоколі огляду має бути зорієнтований щодо траєкторії руху транспортного засобу.

По-друге, в даному протоколі варто зазначити наявність або відсутність дорожніх знаків, що попереджають про небезпеку, пов’язану з недоліками дорожнього покриття; вказати відстань від місця установки таких знаків (якщо вони є) до місця розташування дорожнього дефекту.

По-третє, необхідно простежити, щоб у процесі слідства або дізнання під час проведення авто-технічної експертизи або авто-технічного дослідження у заключній постанові були відбиті усі факти, що пов’язані з дорожнім дефектом.

Довести «провину дороги» можна тільки за умови повного і правильного документування усіх слідів події та дорожніх умов. В такому випадку, залежно від вагомості наслідків ДТП, до адміністративної (згідно до ст. 140 КпАП України) або кримінальної (згідно до ст. 288 КК України) відповідальності будуть притягнуті посадові особи, відповідальні за справний стан дорожнього покриття. Матеріальні й моральні претензії до винного в даній ситуації пред’являються шляхом подачі позовної заяви як самостійно, так і в рамках кримінальної справи.